Andrei PERUTIU, iulie 2007, in Le Monde diplomatique |
Nu
e o carte cu cheie – incercarea de a gasi asemanari cu regimul
totalitar din Romania complica inutil lectura. Dictatura din acest roman
e opera imaginatiei autorului, iar Statiunea nu exista decit
pe o harta a lumii desenata de dl Ecovoiu insusi si pare rezultatul
incercarii sale de a construi un altfel de regim totalitar decit cele
pantentate politic in Europa de Est si nu numai. Dictatura pe care ne-o
propune dl Ecovoiu e a unor persoane cultivate, intelectuali fini, care
stiu sa argumenteze aparent rezonabil de ce trebuie pastrata sau
cistigata puterea prin forta. In romanul sau vorbesc si se confrunta
Magistratul, Actorul, Filozoful si, nu in ultimul rind, Romancierul,
intr-o impletire de voci care povestesc pe rind si nuantat despre ceea
ce se intimpla in Statiunea dominata de Magistrat si, mai ales de
garzile sale de corp, al caror sef va prelua puterea dupa revolta
devastatoare impotriva dictaturii. Romanul are simplitatea utopiilor
negative si, daca ar fi sa-i cautam precursori dlui Ecovoiu, n-ar avea
rost sa ne oprim la Orwell, cu 1984 sau Huxley, cel din Minunata lume noua, ci ar trebui sa ne intoarcem, in spirit, la Candide
al lui Voltaire, iar, in stil, la prozatorii sud-americani ai
deceniului al saselea din secolul trecut, cu un discret lifting
postmodernist. |
|
Bogdan CRETU, 5 septembrie 2007, in Adevarul literar si artistic |
Poate ma hazardez, dar eu unul cred ca romanul Statiunea
calca timid pe urmele parabolelor poetice ale lui Junger: virtuozitatea
stilistica, ambiguitatea obtinuta cu mijloace poetice il recomanda
pentru o astfel de comparatie. Alexandru Ecovoiu isi construieste insa
parabola apelind la tehnici narative sofisticate, polifonice. Mai mult
decit atit, postmodernismul nu-i da pace si dubleaza romanul de un
jurnal al scrierii acestuia: cititorul observa nu numai reprezentatia,
ci si making of-ul acesteia. Dupa un prim calup cuminte, pe
care il putem cu usurinta pune pe seama unui narator omniscient, care nu
se implica in naratiune, structura se va baza pe confruntarea unor
perspective divergente, cele ale protagonistilor: Magistratul,
Filosoful, Romancierul, Actorul, Eroul, Eremitul isi aduc contributia la
creionarea unei lumi care nu difera prin nimic de cea proprie oricarei
antiutopii autentice. De buna credinta, tinzi initial sa acorzi credit
acelei instante narative care prezinta, sec, coordonatele acestui spatiu
specific si care ar trebui sa functioneze ca un arbitru al acestor voci
care nu interpreteaza, clar, aceeasi partitura. Iata inceputul
romanului: «Cind se apropie un dezastru, oamenii devin nervosi.
Magistratul este calm. Deloc incomodat de garda de corp, mereu cu ochii
pe el si pe dusmanii ‘Republicii’, inca liberi si mereu la pinda.
Monarhul a imbatrinit si nu are urmasi; ca un preludiu a ceea ce,
probabil, se va intimpla in toata tara, un functionar dintr-o institutie
aflata pe un teritoriu comparabil cu cel mai mic domeniu al coroanei a
impus, acolo, propria lege. Prin Statiune patruleaza soldati inarmati.
Vilegiaturistii s-au imputinat; asta nu inseamna ca nu sint destui;
inainte veneau in exces». Se contureaza, deocamdata, imaginea unei
republici autonome, in interiorul unui regat, in care un singur om face
legea, apelind la mijloace militare. Ciudat, dar nu inexplicabil; teoria
raului necesar intra aici in joc: Statiunea reprezinta o
adevarata oaza a jocurilor de noroc, intr-un stat monarhic care
interzice astfel de practici, dar ea alimenteaza vistieria acelui stat,
prin urmare, nu este doar tolerata, ci si incurajata, cu riscul acelei
autonomii amintite. Nimic mai favorabil pentru derularea ulterioara a
unei antiutopii. |
|
Ciprian MACESARU, 25 mai-7 iunie 2007, Sapte seri |
Ecovoiu
e un scriitor imprevizibil, surprinzindu-ne cu fiecare volum pe care il
publica. Se misca cu dexteritate de la un subiect la altul, dar
intotdeauna literatura sa te face sa te gindesti la un fel de
purgatoriu. Ideea de forta care pare sa-l obsedeze pe autor este cea a
puterii, a puterii de orice fel, mistica, politica, intelectuala...
Ecovoiu reuseste se surprinda magistral tensiunea pe care factorii de
putere o exercita in lume. Statiunea este un roman parabola comparabil
cu scrierile lui Ismail Kadare, zic eu, dar poate e mai bine sa-l las pe
Joaquin Garrigos sa incerce sa va convinga: «Statiunea mi s-a
parut o carte pur si simplu superba. Din toate punctele de vedere. Un
document cutremurator, foarte bine scris, despre putere si insi supusi
terorii de stat. |
|
Bogdan CRETU, 12 septembrie 2007, in Adevarul literar si artistic |
Ce
reiese din acest aliaj de fictiune obedienta fata de un anumit tipar
(al antiutopiei) si deconspirarea paralela a procedeului? Un roman care,
probabil, nu ar fi avut suficienta consistenta daca ar fi ramas la
formula clasica a genului. Oricum, autorul parca nu construieste
personaje, dotate cu intreaga doza de umanitate necesara, ci doar niste
functii, niste roluri prestabilite, menite sa fac functional un sistem
narativ caruia ii deprinzi clenciul de la primele pagini. |
|
Andrei TERIAN, 12 iulie 2007, in Cultura, nr. 27 |
Trei
elemente definesc, din punct de vedere tematic, proza lui Alexandru
Ecovoiu: Puterea, Ordinea si Jocul. De altfel, legatura dintre acestea
iese indata la iveala: Puterea este obsesia si miza tuturor romanelor
postdecembriste ale prozatorului, iar gestionarea acesteia de catre
personaje (si, nu mai putin, de catre autorul insusi) atinge adesea
proportii dementiale; apoi, Ordinea este manifestarea vizibila a Puterii
– sau, mai exact, a detinatorilor ei; in fine, Jocul este Ordinea
ascunsa, oculta, acea sursa de instabilitate care ne reaminteste ca
Puterea nu se poate concentra niciodata in miinile unui singur individ.
Sau, in orice caz, ca o asemenea coagulare a Puterii sta sub regimul
provizoratului, ea nefiind altceva decit un preludiu al anarhiei
iminente. Si, implicit, al unei noi Ordini. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu